BIS - Bolnički informacijski sustav

za praćenje poslovanja kliničkih i općih bolnica, specijalnih bolnica i lječilišta, te domova zdravlja


Općenito o informacijskom sustavu BIS

  • sustav razvijen pod operativnim sustavom MS Windows
  • početak razvoja 2001. godina; potpuno razvijen do kraja 2004.
  • od 2004. redovito praćenje propisa zakonodavca
  • implementacijom sustava BIS obuhvaća se prijenos podataka iz postojećih (zatečenih) sustava u bolnicama, tako da je smanjeno vrijeme prilagodbe na sustav
  • kratko vrijeme implementacije - implementacija sustava BIS prosječno s prijenosom podataka, obukom osoblja za rad, uhodavanjem traje maksimalno 3 mjeseca.
  • Prilagodba sustava u svakoj bolnici prema postojećim izvješćima na koje je uprava i management navikla
  • Sustav BIS zahtjeva samo jedno serversko računalo, za računala po ordinacijama i odjelima dovoljna su u pravilu postojeća windows računala – smanjenje ulazne investicije za bolnicu.
  • Funkcija 13 prati potrebe sustava i hardwerski: dogradnja mreže, računala – kompletno rješenje za sustav.
  • velika dostupnost i neprekinutost rada (stabilnost)
  • rješenja i mehanizmi koja smanjuju mogućnost obrade pacijenata, bez da se ne evidentiraju usluge, što dovodi do značajnog porasta iznosa i broja faktura
  • bolnice koje su uvele sustav BIS bilježe popriličan rast iznosa faktura
  • procjena je da se fakturiranje ovakvim načinom poboljšava 15%
  • Modularnost izvedbe za specifičnosti svakog odjela i ordinacije
  • Veliko smanjenje troškova za nabavu obrazaca – većina obrazaca i tiskanica nalazi se preddefinirana u sustavu; tendencija je da se svi obrasci bolnice nalaze u sustavu, a minimizira uporaba papirnatih obrazaca.
  • Prilagođen HL7 protokolu – (komunikacijski protokol u medicini); skalabilnost i modularnost prema ostalim medicinskim aplikacijama u bolnicama – prvenstveno prema labaratorijskom i radiološkom podmodulu. Standardizacija skraćuje vijeme implementacije, bez obzira na proizvođača drugih modula.
  • dostava računa i izvjeća nadležnim instiucijama u elektroničkom obliku-smanjenje troškova
  • tvrtka F13 je u postupku uvođenja ISO standarda (travanj 2008.)
  • petogodišnje iskustvo u razvoju medicinskih aplikacija u Republici Hrvatskoj

Bolnički informacijski sustav i veza prema ostalim sustavima

 

Poslovni informacijski sustav bolnice

Moduli i rješenja

BIS - Slika 1. Glavni prozor aplikacije

BIS - Slika 2. Prijava u sustav

Modul za praćenje rada ambulanti

BIS - Slika 3: Detalj pri unosu traženih biokemijskih pretraga za internu uputnicu prema radilištu biokemije

  • unos pacijenata na šalteru; otvaranje ambulantnog lista - direktno ili s liste čekanja
  • ulazak u ordinaciju – kreiranje medicinske dokumentacije (preko 50 tipova medicinskih obrazaca – po djelatnostima); eventualno kreiranje jedne ili više interne uputnice
  • administrativni posao – uzimanje predujmova za liječenje ili učešće; fakturiranje usluga i lijekova ili upućivanje s internom uputnicom dalje na obradu
  • obrada tuđih internih uputnica (koje su nastale po drugim ambulantama)
  • fakturiranje; izrada i ispis računa i priznanica za učešće
  • dostava računa u fakturni odjel
  • dnevna i mjesečna izvješća o radu svake ambulante
  • obuhvaća podmodul za definiranje liste čekanja (priprema diskete za MZSS)

Modul za praćenje rada odjela

BIS - Slika 4: Detalj unosa nalaza patološke pretrage želuca za odjelnog (ležećeg) pacijenta – crtanje oznake za mjesto uzimanja uzorka

  • unos pacijenata kroz centralnu prijemnu kancelariju ili direktno na odjelu (ovisno o organizaciji bolnice) – poslovi na prijemu (predujmovi, izjave, ulazna dokumentacija)
  • dnevni unos terapija; pregleda i usluga ; interne uputnice ; medicinska dokumentacija; konzilijarni pregledi; dohvat numeričkih podataka (npr. vrijednosti parametara izvađene krvi)
  • administrativno-medicinski poslovi koji prethode otpustu (otpusna pisma; otpusnice); objedinjavanje svih pruženih usluga i danih lijekova u jednu fakturu.
  • Kontrola svih parametara računa u prvom stupnju već prilikom izrade računa
  • dostava računa u fakturni odjel
  • dnevna i mjesečna izvješća o radu odjela
  • potpuna sestrinska dokumentacija, s pripadajućim sestrinskim dijegnozama, praćenjem stanja pacijenata
  • DTS/DRG podmodul s pripremom disketa za cezih.hr i obradom povratnih informacija s istog portala

Fakturiranje iz ambulanti i odjela

BIS - Slika 5: Prikaz izrade fakture – unos stavki računa

  • izrada izvješća za kontrolu računa, analize, diskete, skupi lijekovi, problematika hrvatskih državljana iz BIH, registar pacijenata po dijagnozama
  • Dodatne kontrole računa prilikom izrade disketa/CD-a.
  • Liste za praćenje dostavljanja računa od strane ambulanti i odjela
  • Posebne liste prema raznim institucijama (onko, HZJZ, HZZR)
  • Usporedba kroz razdoblja prma normativima, ugovaranju

HL7 modul

BIS - Slika 6: Prikaz biokemijskog nalaza pripremljenog i poslanog kroz HL7 modul

BIS - Slika 7: Izgled servera i terminala za komunikaciju kroz HL7 modul

DTS gruper kroz BIS

BIS - Slika 8: DTS gruper kroz BIS

  • Moguće je DTS grupiranje direktno kroz BIS. Na matičnim listovima, kartica DTS, postoji tipka "CEZIH GRUPER" koji na temelju unesenih podataka (glavna i ostale dg; DTS postupci, starost, dužina liječenja, ...) daje DTS grupu, koeficjent i iznos.
    Time je olakšano određivanje što povoljnijeg koeficijenta.

Lječilišta

BIS - Slika 8a: Prikaz veza bolničkog sustava sa sustavom za praćenje smještajnih kapaciteta (recepcijskim poslovanjem)

  • Bolnički sustav je integriran sa sustavom recepcijskog poslovanja, što čini okosnicu poslovanja lječilišta. Mnoge su veze između 2 sustava, što pojednostavljuje rad i jednog i drugog sustava, olakšava rad u oba sustava i smanjuje dvostruko ili čak višestruko evidentiranje ili unos.
  • Na slici je prilaza jedna od veza: moguće je direktno iz BIS-a, iz liste čekanja zauzeti ili rezervirati smještajni kapacitet za pacijenta i za njegovu pratnju. Dovoljno je odabrati sobu (sustav daje sve slobodne sobe u traženom razdoblju) i broj dana (period) liječenja i sustav će zauzeti kapacitet u oba modula: i bolnički, gdje se rezervira termin u ambulanti i popunjava lista čekanja, i smještajni, gdje se hotelski dio popunjava (rezervira) gostom (pacijentom i njegovom pratnjom).
  • Ogromna je prednost u administraciji ovakovih sustava: isključuju se višestruki unosi, smanjuje se mogućnost pogrešaka, dobiva se na brzini i učinkovitosti.

Web modul

BIS - Slika 9: Web sučelje bolnice (pogledati na www.obvk.hr)

  • Prikaz listi čekanja na webu bolnice
  • Prikaz nalaza pacijenta na webu bolnice (uz autorizaciju)
  • Naručivanje za pojedine pretrage na webu bolnice
  • Uz prijavu, moguće je liječnicima s udaljene lokacije pristupiti svim nalazima pacijenta, ispisati ih, saznati 'povijest' liječenja pacijenta u bolnici
  • Za radilišta koja rade na izdvojenim lokacijama moguća je pojedinačna obrada pacijenta preko weba bolnice – unos podataka pacijenta, prijem u ambulantu, unos troškova – postupaka i lijekova, te unos nalaza.

Modul prehrane

BIS - Slika 10: Unos, prikaz i izvještaj o vrstama dijeta

BIS - Slika 11: Detalj iz unosa jela iz dnevnog menija; pikaz slike jela; prikaz recepure jela; prikaz nutritivnih vrijednosti namirnica; prikaz dostignutih vrijednosti dnevih potreba prema određenoj dijeti (crveno, zeleno)

  • Unos namirnica, grupa namirnica, jela, receptura za jelo, dnevnih menija, nutricionističkih vrijednosti namirnica, propisanih dijeta ili vrsta prehrane
  • Unos dnevnih potreba pojedinog odjela za određenom vrstom dijete, akumuliranje po obrocima i sumarno po namirnicama, u tijeku obrade moguća promjena recepture samo za pojedini dan, izrada skladišnog dokumenta o potrebama kuhinje za dan
  • Izrada jelovnika za dan, a da se pritom akumulira dnevne nutritivne vrijednost namirnica i uspoređuju s pacijentovim potrebama (numerički i bojama)

Lista čekanja

BIS - Slika 12: Detalj iz unosa liste čekanja

BIS - Slika 13: Unos prebilježbi za listu čekanja

BIS - Slika 14: Definiranje parametara radilišta za listu čekanja

  • Lista čekanja, odnosno lista narudžbi, ovisno o složenosti organizacije može se uvesti u jednom ili 2 koraka.
  • Prvi je korak lista predbilježbi za listu čekanja, gdje su narudžbe, slijedom unosa zaprimaju i dodjeljuju im se redni brojevi. Pacijent može reći željeni termin pregleda. Takav način rada primjenjuje se dok nisu čvrsto definirani termini rada pojedinih ambulanti. Zaprimljeni pacijenti automaski se popunjavaju u prvi slobodni termin u listi čekanja, poštujući redni broj unosa u listu predbilježbi.
  • Drugi korak je lista čekanja koja može samostalno funkcionirati bez liste predbilježbi. Unosi se u raspoložive termine u šemi rada ambulante.
  • Definicija rada ambulante: za svaki dan se definira radno vrijeme i broj pacijenata koji se primaju za taj dan (opcionalno: za svaki dan isti broj pacijenata). Moguće definiranje parnih i neparnih tjedana, dopodne-popodne, vrijeme potrebno za pretragu.
  • Popratni ispisi.
  • Priprema diskete za portal cezih.hr
  • Priprema za objevu na web stranici bolnice.
  • Opcija: prihvat podataka s web stranice bolnice, direktno u aplikaciju.

Lista naručivanja

BIS - Slika 15: Obrazac za on-line naručivanje pacijenata

Ostali moduli/podmoduli

  • medicinska evidencija i dokumentacija
  • dnevno praćenje sati rada (po vrsti) i dežurstava liječnika (šihterica) – povezana s modulom kadrovske evidencije i obračuna plaća
  • obrada posebnih faktura
  • potpuna sestrinska dokumentacija

BIS - Slika 16: Prikaz sestrinske dokumentacije za pacijenta

  • analitički modul
    • statistike HZZO i HZJZ
    • interna realizacija sa skupom pripadajućih izvješća
    • skup izvješća za rad uprave i management-a
    • usporedbe rada po mjesecima i odjelima – numerički i grafički prikaz
    • detaljna analiza PPTP postupaka
    • obuhvaća sve poslove koje obavlja glavni administrator bolnice
  • bolnička ljekarna
    • naručivanje s odjela koji imaju ovlasti; djelomično i parcijalno zaključivanje; zalihe; periodična potrošnja; magistralni pripravci
  • financijsko – knjigovodstveni modul (salda-konti)
  • kadrovska evidencija, obračun plaća
    • kadrovska evidencija; obračun redovnih plaća; honorara; doprinosa za volontere; putnih naloga i putnih troškova; evidencije i statistike
  • osnovna sredstva
    • praćenje sredstava u vlasništvu bolnice i u vlasnišvu ministarstva
  • robno – materijalni modul, kuhinja

Reference